Köpvillkor - Blå Elefant

Laddar...

Hos Blå Elefant är din trygghet något av det absolut viktigaste, och vi jobbar därför ihop med store och kännda företag (tex Klarna och DHL) när vi tar hand om din order. För att handla på Blå Elefant måste du ha fyllt 18 år.

Om det är något som du tvekar över efter att ha läst våra köpvillkor så är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på order@blaelefant.se.

 
 

Beställning

Hos Blå Elefant är det enkelt och lätt att beställa de varor du önskar. Har du frågor om din beställning, så kontakta oss gärna på mail order@blaelefant.se.
Alla priser som visas på Blå Elefants webbsite är inklusive moms. 


När du gör en beställning via Blå Elefants webbsite skickas automatiskt en orderbekräftelse till dig via mail. Denna specificerar de beställda varorna, på vilket sätt du vill betala och hur varorna skickas till dig. Skriv gärna ut orderbekräftelsen och spara den tills du har mottagit dina varor. 
Vi förbehåller oss rättan att stryka en beställning utan att hänvisa till en speciell anledning.

 

Leverans

Vi skickar alla våra ordrar med DHL utan att du betalar något för frakten, vi har alltså gratis frakt på alla ordrar till ombud inom Sverige. Beställer du på en vardag innan klockan 12.00 går ordern iväg samma dag och du kan ha den redan dagen efter. På lördagar, söndagar och helgdagar tas ordrarna om hand först nästkommande vardag.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar DHL med en dags till två dagars fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 62, samt 89-98.

Leverans till skola/myndighet/verksamhet sker med DHL och levereras inrikes till företag innan klockan 16:00 (helgfri måndag-fredag).  I kassan väljer du "Till skola/myndighet/verksamhet (7.00 till 16.00)". Det koster 99 kr. 

Om paketet är skadat ska du anmäla det direkt på utlämningsstället. Om du upptäcker en skada först efter det att du har öppnat paketet så kontakta oss innan du skickar tillbaka varan. Det porto som du lägger ut för att skicka paketet i retur till Blå Elefant ersätter vi dig för samtidigt som vi skickar dig en ny vara.

Notera att om du inte hämtar ut ditt paket och varan går i retur till oss så debiteras du som kund en avgift på mellan 150 - 500 kr/paket för returfrakt och hanteringsavgift(dock högst värdet på din faktura). Ej mottagna paket som levereras med utkörning debiteras med en avgift på mellan 400 - 800 kr/paket(dock högst värdet på din faktura).

Vid försening har du rätt att häva köpet utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 1 - 3 dagar för Sverige.

 

Betalning

Kunder Sverige - Vi använder Klarna Checkout för alla våra kunder i Sverige. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. 

För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice. Om du vill kolla Klarnas villkor klicka på denna länk


Privatkund utland - Du kan betala med Visa och MasterCard genom Klarna Checkout. För kortbetalning tillkommer ingen avgift. Vi hanterar kortbetalningarna i samarbete med Klarna som uppfyller kraven för PCI-DSS. Vi följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt kort/bankkonto. Ditt kort/konto belastas först i samband med att din beställning skickas. Vi lagrar inga kortuppgifter och all hantering av kortinformationen sker via säker SSl kryptering, samt av bankens senaste säkerhetsteknik - så du kan känna dig helt säker när du handlar med kort hos oss.

 

Reklamation

Du har 36 månaders reklamationsrätt och kan därför klaga på fel och brister som du hittar inom 36 månader efter det att du mottagit dina varor. Detta kräver dock att felen inte kan skyllas på felaktigt bruk av varan eller annan skadeförvållande åtgärd som medfört felen.

Innan du returnerar en skadad/reklamationsprodukt så vänligen ta en bild og mejla till oss på order@blaelefant.se. Kom ihåg att ange ordernummer. Vi återkommer med videra instruktioner.

Om du ska returnera en vara som du har en reklamation på och vi anser (via bildbevis) att det är ett berättigat klagomål kommer vi att skicka dig en returfraktsedel. När vi tar emot din returnerade vara kontrolleras den av vår kundservice, och om vi tycker att din reklamation är skälig så får du antingen en ny vara eller pengarna tillbaka. Belopp betalar vi tillbaka inom 10 vardagar.
 

Vid reklamationer kontakta oss på nedanstående:
Blå Elefant, en del av Blå Shopping AB
Skegrie Kyrkväg 21
231 69  Skegrie
e-mail: order@blaelefant.se 

Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

 

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174101 23 Stockholm

 

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

Ångerrätt

Du har alltid 30 dagars ångerrätt och detta gäller från och med den dag som du tog emot paketet.

OBS!!
För alla julklappar har vi förlängt ångerrätten till den 31 januari 2024. Så du kan i lugn och ro beställa dina julklappar redan nu utan att oroa dig för en eventuell retur.

Vill du utöva ångerrätten ska du skicka oss (t.ex. via brev skickat per post eller e-post) ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att häva hela eller delar av ditt köp. Du kan använda den bifogade mallen som skickas med dina varor men du behöver det inte. 

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. När vi har mottagit information om att du önskar att utöva din ångerrätt kommer vi utan dröjsmål att via e-post bekräfta att vi tagit emot ditt beslut.

Vid ångrat köp kontakta oss på nedanstående:
Blå Elefant, en del av Blå Shopping AB
Skegrie Kyrkväg 21
231 69  Skegrie
e-mail: order@blaelefant.se
.

Verkan av utövad ångerrätt
Om du häver ditt köp kommer vi att återbetala dig varens pris. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och alltid senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att utnyttja din ångerrätt. Vi kommer att använda samma betalningsmedel som du själv har använt för köpet om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Oavsett betalningsform kommer återbetalningen inte att kosta dig något
Vi har rätt att vänta med återbetalningen till vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och alltid senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att häva ditt köp. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. 

Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan(returfrakt, emballage mm).
Du kan antingen själva fixa din retur eller också kan du kontakta vår kundservice och få en returkod från oss. 
Om du vill ha en returkod från oss kontaktar du kundservice på order@blaelefant.se så mejlar vi dig koden inom 3 arbetsdagar. Kostnaden för returkoden är för tillfället 89 kr per returnerat paket. Detta justeras i samband med att vi har mottagit din retur. För returer som innehåller flera varor, möbler, stora leksaker, andra skrymmande varor och skrymmande paket är avgiften högre – kontakta oss gärna så räknar vi ut den till dig.
Om du själv vill fixa din retur så rekommenderar vi att du skickar varan som paket så att du kan få ett kvitto på att du skickat den i händelse av att den inte skulle komma fram till oss. Tänk på att jämföra priser hos de olika fraktbolagen, t.ex. Schenker, DHL, Posten, m.fl eftersom priserna för spårbara försändelser kan skilja sig mycket. 

Vid retur ska du om möjligt använda samma emballage som du mottog varan i. Om du kan får du gärna skicka med plocklistan som du mottog tillsammans med varan samt ett telefonnummer där vi kan nå dig. Detta kommer göra behandlingen av din retur mycket lättare och snabbare. 


Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion
.

 

Support och tillgänglighet

Vi svarar på frågor som rör köp/beställning inom 48 timmar på vardagar (gäller endast kontakt via e-mail).

Copyright © 2006-2024 Blå Elefant. All rights reserved.